engangimullsjo.blogg.se

Första veckan

Publicerad 2012-08-29 20:46:02 i Allmänt

Nu har redan(!) en vecka av ht12 passerat på Mullsjö folkhögskola fylld av sol både på himlen och i sinne. Vi har mjukstartat lektionerna i form av grovplaneringar av den kommande terminen och jag måste säga att om man inte var sugen på att studera här innan har man verkligen blivit det nu! Under måndagen och tisdagen träffade vi främst Marianne, som är klassens mentor. Vi fick ta ett första kliv mot våra troliga volontärländer(då inget är bestämt ännu)  och jag studerade swaziland. Tre korta fakta om Swaziland:
  • Swaziland är ett av de länder i världen som är värst drabbat av HIV/aids. 2010 var drygt en fjärdedel av landets befolkning 15-49 år smittade. 
  • Absolut monarki råder i landet vilket innebär att kungen är statschef och styr i detta fall landet likt ett företag samtidigt som politiska partier är förbjudna.
  • Sockerproduktion är landets viktigaste inkomstkälla ”Royal Swaziland Sugar Corporation” kontrollerar två tredjedelar av sockerindustrin och producerar råstoffet som används i läsk för den amerikanska gigantsällskapet Coca Cola.
Vi har även börjat fila på projektidéer då ett projekt kommer att genomföras innan jul och ett under volontärperioden. Det snurrar i huvudet av både iver och förvirring inför detta val. Spännande!
 
Idag har vi som går SAM-profilen (SAM=svenska alliansmissionen) haft lektioner ihop med ung-tro linjen. Vi startade två kurser, etik och förvaltarskap där vi ska undersöka om det går att finna hållbar etik ur en kristen synvinkel samt Bibelboksfördjupning där vi just fördjupar oss i världens bestseller-bok. Tillsammans blir vi en nätt grupp på ca 10-12 stycken och det känns som om vi kommer att få ut mycket av de lektionerna i höst! 
 
Som om det inte vore nog låter vi inte bara hjärnan jobba! Globalarna i år satsar på att räknas till träningseliten i folkhögskole-världen(som om det skulle vara utmanande) och både gymmar i skolans gym, springer runt mullsjön och går raska promenader flera gånger i veckan! Sen är det ju fika 3 gånger om dagen. 
 
Josefin och Johanna under teambuilding-dagen i skogen(?)
Ett gott gäng på väg till en av(!) mullsjös second-handbutiker.
Otto, Linnéa och Karin precis utanför rosengården, en av skolbyggnaderna. Mullsjön i bakrunden.
Skolans fenomenala gym!
Mitt fina rum. (Ja, mamma och pappa, sängen är bäddad!) 

Kommentarer

Postat av: Lizzi

Publicerad 2012-08-29 21:21:09

Glad att du har det bra. Jag är liiite avundsjuk oxå. Det verkar superkul. Ser fram mot en fika när du kommer hem nästa gång. Vilken tur att de fanns gym. Det är ju nästan komplett. Kram i kvadrat ;)

Postat av: en snygg beundrare!

Publicerad 2012-08-29 23:46:58

Det ser ju massa käckt ut! Hörde att det skulle bli gött drag till helgen!

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-08-30 20:53:24

Ja, ser man på , sängen är faktiskt bäddad. Då måste du ha betalat eller hotat någon????? Puss mamma

Postat av: moffa

Publicerad 2012-09-08 14:19:29

Hej moffa här! Nu har jag äntligen lärt mig hur min dator fungerar. Jag har din blogg som startsida. Läste att du fått jobb, vad roligt för dig.Vad intressant att läsa om Swaziland. Se gärna tv 2:s program "korrespondenterna" som handlade om bla.Swaziland. Bra program att diskutera om i gruppen. Kram moffa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Sellergren

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om vardagen på Mullsjö folkhögskola där man i en liten och kaffedränkt tillvaro axlar frågor rörande globalisering, miljöhot och rättvis handel, med mera! Risken finns att du även får ta del av saker som jag råkar ut för under dagarna, vad spännande för dig! Förhoppningsvis kan jag göra dig glad, informerad och förbannad på samma gång!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela