engangimullsjo.blogg.se

Tvätt-debuten och Miljö & Rättvisa

Publicerad 2012-08-30 19:42:37 i Allmänt

Det är med en blandning av skam och stolthet som jag idag kan presentera att jag tvättat min första tvätt(med viss hjälp av Karin)! Spänningen var stor när det var dags att trycka på start-knappen, men efter 50 minuter kom kläderna ut i samma storlek som tidigare, dessutom var de rena! 
Glad tjej. 
 
Förutom detta nerv-kittlande äventyr hade vi idag vår första lektion vid namn Miljö & rättvisa. Vi började med den nätta uppgiften att ta oss igenom vår jords miljöhistoria för att belysa att människan alltid påverkat sin miljö och att kampen för en bättre sådan inte är ny. Visste ni att skogsavverkning och luftföroreningar var ett problem redan under antiken? 
 
Såhär kan en Miljö & Rättvisa-lektion se ut.
 
Efter lunchen som idag var purjolökssoppa med kalkon, vilket var kanongott, hade vi en samvetsbetungande lektion med Marianne där vi undersökte hur många delar av världen som egentligen påverkas av att vi i vårt samhälle ska kunna hålla den standard vi behagar. För att producera 1 kilo bomull till dina och mina kläder krävs det mellan 10000- 17000 liter vatten, som istället skulle kunna rädda liv. Det var en jobbig lektion trots att det inte var någon nyhet att världens tillgångar fördelas lite skevt, men jag hoppas att jag efter ett halvår här har bättre kunskap om vad jag har för möljlighet att förändra i mitt liv för att göra andras bättre. 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-08-30 20:50:05

Så stolt jag blir, min flicka har äntligen tvättat sin första tvätt:) Storleken var densamma, den var ren men hade tvätten samma färg efteråt??????

Vidare låter det som att du lär dig betydelsefulla saker uppe i Mullsjö och som du med all säkerhet kommer att propagera för här hemma.
Saknar dig,Puss o kram Mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Sellergren

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om vardagen på Mullsjö folkhögskola där man i en liten och kaffedränkt tillvaro axlar frågor rörande globalisering, miljöhot och rättvis handel, med mera! Risken finns att du även får ta del av saker som jag råkar ut för under dagarna, vad spännande för dig! Förhoppningsvis kan jag göra dig glad, informerad och förbannad på samma gång!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela