engangimullsjo.blogg.se

Mindre rubrik, mer inlägg.

Publicerad 2013-02-04 19:54:00 i Allmänt

Ja, ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig... Föregående blogginlägg var en smula kort vill jag erkänna, men det var inte min mening. Internet- uppkopplingen har inte varit att lita på under veckan, vilket också avslöjade sig i förra inlägget(rubriken). När vi inte suttit vid våra datorer har vi hunnit med en hel del annat.
Frukostklubben kl 06.50.
 
I tisdags genomförde vi vår första dag som verkliga studenter på skolan och schemat skvallrade om ämnen som bibelkunskap, systematisk teologi och grekiska(!). Hittills har våra två genomförda studiedagar bjudit på intressanta föreläsningar och en smula exentriska lärare(på det positiva sättet). Att få finnas med i studierna här på skolan känns lite extra bra också därför att det ger tillfälle att träffa studenterna och umgås. 
 
Skipbo-spel i "lappan"
 
Han fick inte vara med och spela, solade istället.
 
Tisdag stavas även städdag här på Phumelela bible school, en aktivitet som vi volontärer tyvärr missade på grund av att rektor, tillika pastor Sthe drog med oss på shoppingrunda i Hazyview. Nåja, vi ska nog få vår beskärda del av den biten med. 
 
Hänger lite i Hazyview  
 
Av veckan som gick spenderades några dagar på förskolan Thembalethu med. Kan jämföras lite med att springa en mil, även om det är en haltande jämförelse. Dels för att jag aldrig sprungit en mil, dels för att det är lite mer kärlek på förskolan än i springspåret. Säg 7 km med en glass i handen då. Det är mycket barn som kan lite engelska, men så länge vi alla behärskar känslornas språk kan vi göra oss nödvändigt förstådda i alla fall! 
 
Två mål mat serveras dagligen och värvas med LASS av snask som ungarna har med sig hemifrån. 
 
 
Fot-o. 
 
Helgen var semesterlik och bjöd på väder därefter. Vi fångade dagen och fyllde på lördagen skolans bil och körde till Whiteriver där vi svalakde oss i en utomhuspool mitt i stan. Helt fantastiskt! Svalkade och glada körde vi vidare mot Nelsproit och Riverside mall, en galleria i väla-termer som levererade!
 
Utanför badet
 
Dagen toppades med en glass. Värt att nämna är väl också att vi gjorde ett försök att titta på melodifestivalen, men pga av det nu välkända problemet Internet gick detta inte vägen. 
 
Igår blev vi medbjudna till pastor Sthes kyrka, vilken ligger ca en timmes bilfärd från Phumelela. Det var en kyrka fylld med sång, dans, glädjetjut och tyg. Vi hade blivit ombedda att tala och sjöng även en sång, det sistnämnda kändes lite som att måla en teckning till Picasso. Ynkligt, men i all välmening. Omtyckt blev det i alla fall. 
 
Sångfåglar svepta i tyg
 
 
Utanför pastor Sthes kyrka i otänkbar hetta. Pastorn själv står i mitten med svart skjorta och hans fru bär grönt.
 
Nu är det sannerligen dags att ta sig upp till huset för att sova. Natten till idag bjöd på mer åska än sömn och jag vet fyra volontärer som somnar i hoppet om en dunderfri natt. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lizzi

Publicerad 2013-02-07 18:47:30

Tyg,färger,hetta, sång,musik,dans,många barn...känns som det är lite mer av allt hos dig. Jag skulle vilja vara en liten fågel på din axel och följa med dig i din vardag...känns som du har det sååå bra...fast jag klarar mig väldigt bra här hemma utan ödlor och kackelackor. Läskiga djur, brrr!
Lycka till även i uppförsbackarna! Tänker på dig ofta.

Postat av: Ewa B

Publicerad 2013-03-07 20:37:40

Va underbart att läsa om din resa! Eftersom jag är Sydafrika frälst så förstår jag att du gillar landet, människorna, djuren och den underbara maten :-). Ska fortsätta och läsa alla inlägg nu, njuter med dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Sellergren

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om vardagen på Mullsjö folkhögskola där man i en liten och kaffedränkt tillvaro axlar frågor rörande globalisering, miljöhot och rättvis handel, med mera! Risken finns att du även får ta del av saker som jag råkar ut för under dagarna, vad spännande för dig! Förhoppningsvis kan jag göra dig glad, informerad och förbannad på samma gång!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela