engangimullsjo.blogg.se

Välkommen till kungadömet Swaziland!

Publicerad 2013-03-07 21:16:45 i Allmänt

Nu är vi här, i detta lilla, okända, men o så intressanta land! I lördags landade vi i Ngwane Park vilket är en förort till Manzini, staden som blir snuvad på titeln huvudstad av Mbabane men kan i alla fall trösta sig med att vara den största staden i landet. Bara minuter efter att smidigt passerat gränsen slogs jag av hur fantastiskt vackert detta förgätna paradis är! Storslagna vyer inramade av ofantliga berg med vidsträckta vidder som förgrund är vardagsmat i Swaziland. I desperata försök till medhåll om ”mina” nya visuella upptäckter får jag inte mer än ryck på axlarna och kanske en bejakande nickning av mina nya Swaziska vänner. Hemmablindhet när den drabbar som värst(tycker jag). Sedan ankomsten känns det som en evighet förflutit. Vi har i vanlig ordning hälsat på otaliga människor vilket i Swaziland är endast positivt då befolkningen generellt är festliga och mycket trevliga! Första kvällen välkomnades vi av allianskyrkan i Swazilands styrelse(+-)på en charmig restaurang där jag tog chansen och provade ox-svans, en lokal delikatess som vi tidigare i veckan blivit rekommenderade. Gott!

Värdelöst försök att ge en rättvis bild av hur vackert det är.

I söndags blev vi hembjudna till rektorn på Ngwane Park training college. Han är en av de trevliga människor som tar väl hand om oss under vår vistelse här, vilket passar bra då det är just på den skolans område som vi bor. Han själv bor lite utanför Mbabane vilket är ca 25 min bilfärd från Ngwane Park(Manzini). Platsen där de byggt sitt nya fina hus ligger i ett bergigt område vilket gör att temperaturerna är underbart sommar-sverige-lika. Jag ska inte ens försöka mig på att beskriva hur vacker utsikt de har. Åk hit. Bara åk hit. Gör det helst nu, så kan jag bjuda dig på papp.

Utsikt från en bakgård
 
Middag hos rektorn, på min ära!
 
Rektorn inramad av sin egen utsikt. 

Måndagen blev första dagen på colleget och vi fick chans att träffa lärare och elever. På skolan kan man läsa olika inriktningar t.ex. fashion & design, IT och business. Tanken är att eleverna ska få praktisk utbildning för att öka chanserna i jakt på jobb, vilket tyvärr liksom i grannlandet Sydafrika är en raritet. Mer om dessa utbildningar och eleverna som går dem så fort jag vet mer!

Fashion & Design-klassen 
 
Pastor Twhala och rektor Mabuza (reserverar mig för eventuella felstavningar.)

Eftermiddagen bjöd på ett genuint besök i Manzini troget guidade av Thandeka, vår nya rumskompis. Vi tog oss in till staden med en tvättäkta afrikansk taxi vilken på många sätt skiljer sig från en taxi som du tänker på just nu(med risk att nedvärdera din erfarenhet om utländsk taxiverksamhet). 4 emalanga(ca 3 kronor) kostar det att ta sig in till innerstan och de frågar inte om man är student. I staden sprang vi ärenden, njöt av livet och hann även veckohandla. När det var dags att åka hem igen ställde vi oss i den enligt mig första kön vi hittade och sedan kom en taxi och körde oss till rätt ställe. Flexibilitet och välvilja är två egenskaper som är önskvärda på denna kontinent. När man ska av ropar man något jag vågar stava Stech! STECH skrek jag, och taxin stannade utanför våra grindar. 

Fruktigt
 
Tandeka, Josefin och Karin i taxin
 
En sån där människa man bara blev glad av.
 
Nu är det torsdag och den första arbetsveckan i Ngwane Park är snart till ända. Jag och Josefin har börjat sy på en varsin kjol och vi har hunnit med en "charity fun day" och ett åskväder i afrika-kaliber. Igår-kväll kom Tandeka hem med middag som fortfarande var vid liv. Vi missade dock "förberedelseprocessen" inför tillagningen då vi satt i möte men har blivit lovade en privat instruktion på ett nytt exemplar nästa vecka. 
 

Freshfood.

Idag var det "charity fun day" på skolan och det var i sin ordning att klä sig i traditionella kläder vilket vi tog fasta på. Våra dräkter fick vi av lärare och elever på Phumelela som avskedsgåvor.I dessa blev vi underhållna av skolans elever som bla. a. dansade, spelade teater och utsåg Miss NPYTC under massivt påhejande av en minst sagt extasisk publik. Så kan det gå till här i Ngwane Park!

 

Kommentarer

Postat av: Lizzy

Publicerad 2013-03-08 07:49:34

Hej! Har väntat med spänning på detta inlägg. Du verkar än en gång hamnat rätt. Hade gärna satt mig på flyget direkt, lämnat vardagen här hemma för att prata och äta papp med dig. Hoppas även denna tid kommer ge er massor av upplevelser och erfarenheter. Kramar i massor från en lite mer frusen nordbo.

Postat av: Agnes

Publicerad 2013-03-09 10:50:26

Vi vill gärna se hur ni bor! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Sellergren

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om vardagen på Mullsjö folkhögskola där man i en liten och kaffedränkt tillvaro axlar frågor rörande globalisering, miljöhot och rättvis handel, med mera! Risken finns att du även får ta del av saker som jag råkar ut för under dagarna, vad spännande för dig! Förhoppningsvis kan jag göra dig glad, informerad och förbannad på samma gång!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela