engangimullsjo.blogg.se

Back!

Publicerad 2012-11-06 23:38:07 i Allmänt

Samtidigt som världen pågått i alla riktningar har tiden i Mullsjö stått still, konstaterar jag väl tillbaka på folkhögskolan. Jag landade i söndags, då mina kära föräldrar körde mig hit(!). Efter ett kort stopp i Gislaved för en eminent portion mos och köttbullar var det inte långt kvar till slutdestinationen. Både skolan och min trappuppgång stod kvar där jag lämnat dem, dock utan snödräkt.
 
Måndagen bjöd på pigga lektioner med diskussioner kring valet i USA och den svängade ekonomin under 80- och 90-talet, med tillhörande monster-lån som olika länder i världen nu försöker kräva tillbaka av varandra. (Världsbanken) Visste du att Fillippinerna, ett land där 20% av befolkningen beräknas leva i fattigdom, har erbjudit sig att låna ut 1 miljard till ett krisande Europa? Världen är alltid uppochner någonstans, detta någonstans beror ju på vart man själv står. 
 
Idag har det varit projektarbete på agendan, och vi fick som vanligt mycket gjort. När Josefin och Karin gav sig iväg till Jönköping för att vaccinera sig tänkte en arbetsam Rebecca att hon minsann skulle runt hela Mullsjö och sätta upp informationsaffischer angående vår tema dag på skolan, och det var exakt det hon gjorde. Glad och svettig kom hon precis i tid till körövningen en och en halv timme senare, där hon träffade en något spydig Matilda som delikat påpekade att det sannerligen var en fin affisch, men att det saknades datumangivelse på den. Så var fallet och just nu vet hela Mullsjö om att NÅGON gång under hösten, från 09.00-12.10 kommer en temadag om de glömda barnen gå av stapeln på Mullsjö folkhögskola. Välkomna då. När? Då. 
 
Nåja. Det största som annars har hänt idag är att vi bokade våra flygbiljetter! Den 22 januari avgår flight TK1800 mot Istanbul för byte och vidare mot Johannesburg. Nu känns det verkligen att vi är påväg. Kittlande, förundrande, oerhört. 
 
Som om inte detta var nog bjöd även denna kväll på mitt livs första judo-pass! Med glada tillrop kastade vi runt varandra i gympasalen och det var riktigt häftigt! Men för mina kläder och för min ryggs skull kan det nog bli både mitt första och sista pass... 
 
Just nu: Valvaka i uppgång F! Var det är val och vem som möjligen kan väljas tänker jag inte ta upp. Or? 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: mamsen

Publicerad 2012-11-07 19:37:14

Hahaha.....så typiskt med affischerna. Då blir det drop in resten av hösten om man vill veta mer om de glömda barnen, eller??? Apropå flygbiljetten, den är väl avbokningsbar??? Jag menar om mamma skulle ångra sig;)kramis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Sellergren

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om vardagen på Mullsjö folkhögskola där man i en liten och kaffedränkt tillvaro axlar frågor rörande globalisering, miljöhot och rättvis handel, med mera! Risken finns att du även får ta del av saker som jag råkar ut för under dagarna, vad spännande för dig! Förhoppningsvis kan jag göra dig glad, informerad och förbannad på samma gång!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela